England just nu och 5 dagar kvar här

Hejsan alla där. 
Jag är i England just nu  hos Lakeside dog day care and training i 3 veckor och varit här i mer än 2 veckor och åker tillbaka till Sverige om 5 dagar. Vilket både känns bra och dåligt samtidigt då jag verkligen tycker om detta gäng här och hur bra och väl dom tagit hand om mig. Verkligen fått mig att känna som att jag är en i "familjen" på dagiset. 
Jag kommer att sammanfatta lite av tiden jag varit här och några bilder i slutet, ägarna heter Gail och Sharon.
 
Jag  är i England hos Lakeside day care & training. Vilket är ett dag center med tränings hall som dom använder efter dag centret är stängt eller ibland om någon enstaka kommer tex på lördag fram till 1.Och dom har  ett trim där också kök,kontor och reception med lite saker att sälja.

Jag åkte till England den 31/3 en torsdag. Och resan tog sammanlagt runt 7 timmar med flyget och vänta på tåg tills jag äntligen var framme i Redditch – Birmingham till hotellet Holiday inn som jag bor medans jag är här.

Jag var väldigt stressad i början sen när jag kom fram till London Stansted för att jag var/är helt ensam men tillslut frågade jag lite om var tåg linjen fanns och så, det var inte så farligt som jag trodde.

I början tyckte jag att det var lite jobbigt. För att dom går inte ut med hundarna (jobbar 8 timmar 5 gånger i veckan)vilket vi i Sverige inte är vana vid. Vilket betyder att det är ganska mycket städning då det finns valpar.

Men det är ett väldigt fint stället och vi alla hjälper ju till att städa efter hundarna.  Det är ett stort rum som är ”tränings hallen” sen har dom valp rum och två smalare delar runt hallen för att kunna ha mindre eller hundar som behöver lite space. För att dag centret är på det sättet att alla hundar är tillsammans förutom dom mindre valparna. Men deras mål är att hundarna ska fungera tillsammans. Hundarna gruffar ibland och så som hundar gör men har inte hänt något allvarligt förut att man ibland fått bryta av när några hundar kampar för intensivt med leksak.  Vi alla hjälper till att avbryta eller time-outa hundar om det behövs. Vilket händer ganska ofta då dom har väldigt många unga hundar och dom vill inte att alla ska leka hela tiden.

Tränings delen så har dom privat lektioner om olika problem tex om din hund skäller hela tiden. Rally, heelwork to music, , nybörjare , bronz , silver och guld och "assessments till alla nivåerna plus valp.

Vad jag har fått göra hittills är att hjälpa till med dag hundarna, städa och fixa efter hundarnas behov.

Jag har vart med på några valp kurser, nybörjare hundar kurser och bronz och silver kurser plus rally kurs vilket har varit jätte roligt att få se skillnaden mellan Sverige och deras sätt.

9-10/4. Sen denna roliga helg!!Under denna helg har jag fått delta på en workshop som är som en föreläsning med både teori praktisk del under två dagar från 10-ca16-30 pm med en  scent work instruktör som heter Pam Mackinnon.

Hund folket  här är lika trevliga som dom som jag hänger med stojar och skojar och säger/vet även deras hundars svagheter. Att bara babbla på och göra sitt bästa för att svara är riktigt roligt och jag blir är bättre på engelska  vilket är bra för mig ;).

Vad fick jag lära mig då? Jo vad denna sporten går ut på som heter scent work och det  är inte som svenska Nose work eller uppletande men är en god blandning av det skulle jag nog säga. Väldigt roligt för man kan både använda leksak eller ost (helst). Leksaken är en liten mus som är 14 cm som har lukten av kattmynta (Cat nip) som man ska gömma i olika slags föremål av olikt material,plast, trä och allting där mellan.

Jag själv köpte en starter kit och två råttor. Som jag ska börja träna med min lilla hund dör hemma som heter Suukko. Som jag saknar massor massor massor. Men det är 10 dagar kvar. Känns både bra och tråkigt att snart vara hemma igen.

fick träffa väldigt många BC och mixar, trevliga hundar. Som funkade super där inne.

Sen fick jag träffa en Wolfdog (tror den också hade schäfer i sig eller så pratade hon om sin renrasiga schäfer och jag missuppfattade)från 5te generationen på 16 månader. Så vacker hund! Och trebling ägare som jag pratade massa med under tiden jag var där.

Åkt till ett rescue center den 12/4 vilket var väldigt roligt då man fick se hur det ser ut och väldigt fräscht ställe var det med spring ytor som var så stora! Allt från katter,kaniner hundar och hästar med mera :)

Sen efter denna tid har det varit dagis och kursern senare på dagen eller hela dagen under lördan (idag) . träffar väldigt trevliga hundar och tränat med klicker med olika invider och lärt mig mer Engelska och lite slang ord här...imrogon ska jag med en av ägarna Sharon åka lite runt i affärer. Ska bli trevligt :)

Nu kommer det lite bilder här från tiden hitills :)

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

SuukkoBandera

Vardagsliv med min Bordercolliemix Suukko, Vad vi gör och vad som händer.

RSS 2.0